En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 22 september 2015

surt sa räven..

surt sa räven att jag inte har en plan.. som i förra inlägget där jag berättade att man ibland bara MÅSTE testa ett mönster… verkar som jag är inne i en sån period nu.. detta året har jag testat massa nya mönster och vågat.. =)
även att man inte har så mkt tid över så snor man till sig lite handarbetstid från alla tråkiga måsten..
jag blev tyvärr medlem på en fecebooksida som heter "virka pixelfilter" eller nått liknande opch shit va fina dom gör.. men att sätta igång å göra 1000 mormorsrutor känns inte så lockande.. men så dök det upp fina filtar som gjorts i c2c och shit va fina och betydligt enklare än och göra mängder mormorsrutor.. hitta ett mönster som inte skulle bli så stor då jag bara ville testa.. satt en kväll tills jag vart för trött, sen morognen efter gjorde ja klart.. så nu har jag en liten ruta som jag inte vet vad jag ska göra med.. en tanke är kanske att göra fler djur och sätta ihop till en filt.. men då ska man hitta beskrivningar som är lika stora alltså lika många rutor för annars blir dom ju ojämna.. den är lite liten för å bli en till kudde.. eller så gör ja en bred kant och gör en kudde iaf.. hum..

ja ja får grunna på det.. men känner att jag inte fått ur mig behovet av c2c så blir säkert snart nått mer i den tekniken =)

här kommer räven oblockad och ofäst.




 här ser ni ungefär hur stor den blev.. rätt tunna garner och virknål 3..



/Trixi


måndag 21 september 2015

kuddkrig

ibland bara MÅSTE jag testa ett mönster och jag sätter igång innan jag hunnit tänka efter.. letade upp tre nystan som funkade ihop och började göra kuber.. två nystan räckte till 6 kuber så fick tänka till.. blev en trekantig kudde.. kan säga så här, den 4kantiga som jag sett bild på är mkt finare men denna blev helt ok.. baksidan frivirkade jag.. färgerna gör sig inte redigt på bild.. det gröna är typ limegrön mer än gul som bilden visar.. har grått runt samt i bakgrunden..



/Trixi

söndag 20 september 2015

Kanin snutte

Denna snutte blev ja nöjd med. Blev klar i sommras och gick rätt snabbt att göra. I mönstret skulle man ha tyg i öronen men jag valde att virka ett inneöra ist.
En liten kille fick kaninen veckan efter den blev klar och föräldrarna blev glada.  Vet inte om han gillar den :)

kul mönster så kommer säkert bli fler av dessa..
MÖNSTER!!



/Trixi

lördag 19 september 2015

Tilda isprinsessan

I väntan på symöten har det varit tyst här på bloggen och verkar som symöterna är slut. Lite tråkigt, det var tack vare symöterna som jag började blogga och för att visa upp mina handverk. Det va oxå bara symötets medlemmar som kommenterade och nu känns det onödigt att hålla på.
Men samtidigt är det perfekt att ha allt samlat på ett ställe. så jag kommer uppdatera mina verk ett tag utan att skriva så mkt om dom.. vill man veta får man fråga.

Tilda blev klar i sommras efter att vi kom hem från semestern. Sydde en underkjol och valde att behålla överkjolen som jag gjorde i stugan sen gjorde jag vita skridskor med gem under. Blev inte så bra som tänkt menen. blev himla nöjd med underkjolen som jag knåpade ihop för hand av en gammal klänning som jag tröttnat på.

överkjolen kanske jag gör om i framtiden, ifall hon inte passar in och behöver en annan färg =)



/Trixi

tisdag 28 juli 2015

symöte: fler Johnny

i går kväll blev 2 Johnny Sovdocka klara.. jag har döpt dockan till Johnny Blund hihi…
Gjorde en till sonen i våras och blev förälskad i de små söta dockorna så nu när två vänner ska ha smått snart så blev det till och göra två till.. jag har nappen kvar att göra men tänkte göra tex rosa nappar om det blir tjejer eftersom själva dockan är lite killig..
så får hoppas på iaf en kille.. =) tex hon som har två tjejer redan vill säkert ha en liten kille.. hon säger ju att denna graviditet känns annorlunda.. mer trött och ingen ork som hon hade med tjejerna..

mönstret är ett spanskt gratismönster där det även förekommer en film på hur dockan görs..
orginalmönstret hittar ni här!
Jag översatte mönstret till svenska via google translate så man kunde tyda det rätt bra..


annars pratade jag om i förra inlägget att jag skulle göra klart denna sommaren.. haha blev nya sovdockor på virknålen istället =P fast fick lite gjort på min stickade tröja under en tripp och sen blir det lite maskör här och där på de andra projekten.. sen börjar man ju jobba igen i höst och då blir det ännu mindre tid över och då har jag massa jag vill göra…. åhhh tid tid.. och när man har tid över som när sonen somnat och man själv bara ligger och lyssnar ljudbok ja då lägger man patinas istället för man inte orkar virka haha.. hade fått massa mer gjort om jag tagit till vara dessa kvällar.. 



ha det härligt!!
/Trixi

tisdag 7 juli 2015

Semesterstickning

Idag ska jag åka tåg och har precis packat klart. Märker att jag måste planera helt olikt innan.
Packning till tåget innan: stickpåse med minst två projekt, ev tidning, smågodis kanske en cola.
Packning till tåget nu: leksaker, böcker, ipad med babblarna bla och en liten lätthanterlig virkning ifall man får en kort tid över 😜
Å hur ska man få med stor resväska som tack å lov går på hjul å en vagn samt en snabb 1 åring? Blir svett bara jag tänker på det. Men sonen ska hälsa på sin farfar i karlsta så det innebär semester för mig under några dar. Ska ut å gå och sticka å slippa laga mat å städa 😎

Så vad ska man då ha med sig i stickpåsen?  Valde 3 pågående projekt, eller 4 men ena, ett miniprojekt, är nästan klar. Jag valde en tröja till mig. Enbart rätstickning runt runt å den är så trist, händer inget kommit under oket å ska göra kroppen, små stickor å tunnt garn. Sån där man tar fram, gör några varv å lägger undan. Så nu kanske man får tummen ur å få gjort lite på den. Den blev liggandes när jag blev gravid men nu är det väl dax å försöka få den klar. miniprojektet är en snuttefilt till en kompis som fått en sån.. gjort själva snuttedelen och håller på med ett kaninhuvud.




Projekt 2: ulltröja till sonen pågående. Gör ärmarna nu sen bara oket kvar. Känner på mig att det projektet blir mitt huvudprojekt.

Projekt 3: min fantomensjal. Har gjort två innan så mönstret är inget lockande å då gör man lite då å då. Den får bli min tåg virkning eftersom den är smidig å lägga ifrån sig. Å smidig att ha i väskan när vi ska till mariebergsskogen.






Hade tänkt ta med min tilda docka som blitt liggande pga att garnet tog slut å inte fått tag i nytt garn för när jag väl tagit mig till garnaffären å köpt hudfärgad i rätt märke så visade sig att färgskalan ändrats på dom året sen jag köpte det gamla :( å solbrända armar enbart kommer se konstigt ut. Så får leta efter ett hudfärgat i liknande färg som jag anv för göra om allt orkar jag inte. Va ju bara armar kvar å lite av klänningen. Alt ha långärmad klänning men lär nog se konstigt ut.
där ser ni skillnaden på färg på nya garnet.


Just nu är jag inne i en "skapa nytt, testa nytt" period. Ser inte slutet eller har tålamod att vänta. Kanske för att man har så lite tid till sig själv å då vill man hinna ALLT! 😜

Planerar å starta lite nytt till hösten har köpt garn till dom projekten så sommaren får bli göra klart!



Ja det var min semestersticknings planer.
Vad har ni på stickorna i sommar?


/Trixi

tisdag 2 juni 2015

Igång igen

jaha då var man igång igen. Detta beteende som återkommer. Har varit rätt duktig under våren å avslutat innan jag påbörjat nytt. Har massa jag vill göra och efter att jag avslutade min tröja så påbörjade jag en ny sjal. Efter sjalen vill jag göra en mössa i samma garn som passar ihop med sjalen. Vet redan mönster. Men det blir senare.  Det var ungefär en vecka sen jag påbörjade sjalen och har inte hunnit virka varje dag så har inte tröttnat. Men vad händer?
Jo besökte garnaffären idag och köpte ett nystan så jag kan avsluta min tildadocka som blitt liggandes och nämen rea på ekoull från m&k. 10kr isf 31kr. Ja tack!
Hem kom jag med 10 nystan fler än tänkt.
Å nu kommer jag äntligen till saken jag satte igång å virka alltså ett helt nytt projekt. Startade ett till trotts att jag nyss startat ett. Haha då är man igång igen. Många bollar i luften!

Nu till det nya. Eller nygammla. Jag berättade i förra inlägget om min isfolkströja å hur jag föll för det mönstret. Jag tänkte under arbrtetssluttamp att jag borde göra en sån tröja till sonen så har vi lika och när jag fann detta ullgarn i två blå och två grå färgsättningar så blev det självklart att det garnet skulle bli sonen isfolkströja. Jag har börjat med mindre nålar men funderar på å gå upp till samma som i min tröja å se om det blir bättre. Men nu är klockan kalle så får testa det i morgon.

Godnatt!
/Trixi