En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

söndag 6 april 2014

mått-tips

ni vet ibland när man har glömt måttbandet och behöver mäta för att det ska bli rätt mått och det känns som man inte kan fortsätta.. tex om man sitter på en buss och åker och man ska öka efter ett viss antal cm och då kan man inte fortsätta för att man råkat glömma måttbandet..
iofs har jag en app i telefonen med mått men vi säger att mobilen är urladdad..
då har jag kommit på ett tips som jag vill dela med mig av..
ett kanontips enligt mig själv för dessa mått är alltid med vart jag än går..

jag mätte mina fingrar.. mitt pekfinger är 7 cm långt och mitt lillfingernagel är exakt 1 cm i sidled..
anledningen att jag mätte i sidled är att den inte växer i sidled så blir alltid samma mått..
så nu har jag en cm mått med mig samt 7 cm och dessa två mått finns inlagda i minnet och kan vara till hjälp om jag nångång hamnar i den situationen igen.. för det har hänt, flera gånger =)


sen finns det fler mått om ni vill ha större, tex underarmens mått, handledens omkrets osv... tänk på att inte använda mått som kan ändra sig som tex magens omkrets och så går man upp eller ner i cm..

/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar