En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 8 april 2014

Symöte: virkad estell-kofta

Jag tänkte kalla koftan äppelkoftan el vårkoftan. Färgerna, i verkligheten, känns väldigt våriga.
Är ett bomullsgarn som jag hittade på netto å det blev ovanligt mjukt som virkat. Annars kan ju virkade bomullsplagg bli lite hårda el så men denna blev supermjuk.
Äppelkofta kanske ni funderar över, äpplen växer ju inte på våren. Min tanke som jag fortfarande inte släppt är att hitta gröna äppelknappar. Jag har surfat runt å inte hittat de perfekta. Måste kolla en knappaffär med :) jag tycker det gröna i koftan påminner om gröna äpplen å då hade de vart perfekt m äppelknappar.
På bilderna har jag lagt dit två blåaktiga knappar, enda som var i rätt stl å lite åt det hållet jag vill ha, men inte hundra nöjd m färgen.
Tror det är tredje koftan i samma mönster som jag gör nu, lättförstårligt å bra mönster som virkas uppifrån och ner. Enda att sy ihop är ärmarna.

mönstret hittar ni hos mestvirkat!!! en mysig blogg så har ni inte kollat in den så gör det!!!

bilderna togs i mörker så blixten förstärker färgerna lite för mkt.. koftan ser mer lila ut än rosa i verkligheten men på bilderna förstärks det rosa.. anv bara 100g garn, hade köpt 200 så igentligen kan jag göra en till.. hihi..
jag kommer avvakta med knapparna lite men ser ändå koftan som klar.. kanske blir en bild till framöver om jag får tag på "rätt" knapp =)


tisdag och symöte hos husmorsskolan!!!


/Trixi

5 kommentarer:

  1. Jättegullig! Ja, visa gärna när du hittat de knappar du vill ha. (Gärna närbild på koftan då också).

    SvaraRadera
  2. Gillar verkligen färgerna!!!

    SvaraRadera
  3. Tjusig! Och vårig!
    Och de där äppleknapparna är ju ett måste...
    ...ser det tydligt framför mig, hur det blir pricken över i:et!
    Eller andra gröna knappar :)
    Trevlig Tisdag!
    http://x-handarbete-pyssel.blogspot.se

    SvaraRadera
  4. Vilket fint garn. Härlig kofta.

    SvaraRadera