En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 16 april 2013

Symöte: tvärstickad kofta och trixad hjälmmössa

det där med trixad hjälmmössa kan jag förklara först haha..
Jag köpte en bok på tradera för en vecka sen och började samma dag som jag fick hem den att sticka en hjälmmössa. Jag ville anv samma garn som till koftan men så klart stämde inte det ihop med garnet i mönstret. inga mått på mössan fanns så jag försökte lista ut hur stor den skulle bli. jag började att gå ner i stickstorlek och när jag stickade fick jag rätt stickfastighet på längden men inte på höjden (antar jag, eftersom jag aldrig orkar sticka en fyrkantig provlapp hihi) men jag började sticka å när jag hade kommit 8 cm å har ganska mkt kvar på första fliken så bestämmer jag mig för å räkna i cm ist. jag börjar höra runt å leta runt hur stort ett babyhuvud är. nånstans läste jag 36-40 cm. enda svaret jag hitta så jag räknade 40/5=8 å mittflickarna är hälften av en flik så fick bli 4 cm var mittflickarna räkna ja ihop som en när jag räkna ut 5,an =) så varje stor flick blev 8 cm innan jag bytte riktning. hänger ni inte med så skitsam, vill skriva ner ifall jag glömmer bort å vill göra en sån senare i livet.
iaf räkna ja på det jag stickat å att göra mössan 40 cm i omkretsen. det som jag inte räknat var bredden utan fortsatte med 32 maskor. tänkte testa mig fram när den var klar.
nu kommer vi till trixandet....
jag mätte min dockas huvud som är 38cm.. så rätt lik en nyfödd i storlek tänkte jag. så han är min testmodell. jag upptäckte att omkretsen blev ganska bra trotts att den är väldigt töjbar. MEN höjden när mössan satt på blev inte bra, en va väldigt hög eller åkte ner över ögonen. så jag valde att inte sy ihop toppen på mössan utan knyta ihop den till en liten tofsvariant. sen blev faktiskt snygg så.
kolla bara...

enda som jag har kvar är knytband men vet inte än vilken färg eller så gör jag bara samma grå som i mössan. lutar åt det. boken heter Sticka till babyn av Nina Sagulin

sen en väääldigt smart grej med denna mössan är att den kan man ha väldigt länge, eftersom mössan är så stor å töjbar så kan man ta upp knytningen på toppen och sy ihop så räcker mössan många månader.

nu till koftan.. också en kul historia.. jag har ett mönster som jag sparat ganska länge som heter nått i stil med lättstickad kofta eller nått.. när jag väl hade satt mig ner hade stickor garn å allt klart å började läsa så förstod jag ingenting. visst jag är inte så bra på att följa mönster men det var grekiska just då.. haha tom en van stickare (svärfars sambo) hängd e inte med på mönstret, de va här när jag skulle börjat på den.

va gör Trixi då? byter å gör ett annat mönster? näpp Trixi sätter sig med papper å penna å klurar ut en egen lösning på en tvärstickad kofta å den blev rätt bra. Jag hade mått efter att ha mätt en annan kofta i stl 62 så utgick efter dom måtten. fick riva upp när jag stickat halva för den blev för stor å inte bra enligt mig så bättre gör om gör rätt.
blev nöjd med den. blir nog fler tvärstickade men ska nog klura ut nått mönster nästa gång.. rätstickning blir tråkigt i längden.

här kommer lite bilder på koftan å modell är Oskar som hängt med mig sen jag själv låg i vagnen. folk trodde min mor hade fått tvillingar hihi...

Garnet är mitt favogarn som heter Freedom Gorgeous ett mjukt härligt bambugarn.  


För mer inspiration besök Maja på husmorsskolan


ha en go vårig dag och kväll!!
/Trixi

4 kommentarer:

  1. Gillar koftan!
    och knapparna!!

    SvaraRadera
  2. Koftan blev ju toppen!
    Jag har tänkt att jag så småningom ska sticka en kofta på tvären (visade mönster i min blogg vid förra veckans symöte) hoppas inte det mönstret är rena grekiskan...! Kan bara ett grekiskt ord (tror jag) "efaristo" och det kommer man väl kanske inte så långt på, när det gäller stickbeskrivningar ;)

    http://x-handarbete-pyssel.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Det blev jättefint både mössan och koftan. Smart med en mössa som kan växa med barnet.

    SvaraRadera
  4. Fin modell på koftan :) Dockan har ju en hel hemstickad/virkad outfit, inte illa :)

    SvaraRadera