En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

onsdag 25 april 2012

Färga håret utan kemikalier

Jag läste nånstans om huskurer för att färga håret. Jag tyckte det lät intressant och tänkte dela med mig av det tipset här utan att själv ha provat.

1. För att få mörkare hår
Koka upp riktigt starkt svart te och häll upp det i en bunke som rymmer ditt huvud.
Sen låter du det dra i 20 min eller mer om det fortfarande är varmt.
doppa håret i teet så länge du orkar. 20 min gör ditt blonda hår, ljusbrunt. ju länge du har det i vattnet, ju mörkare blir det.

2. För att få ljusare hår
Recept 1
Koka upp ett riktigt starkt Kamomillte.
Doppa håret i teet eller häll det över håret.
Gå ut i solen och låt håret självtorka.
(Detta ljusar upp håret lite grann, inte särskilt effektivt men mer skonsamt än recept 2)



recept 2
För helblekning.
Blanda citron med vatten, så mycket att det räcker att få håret genomblött. Pressa ur flera citroner för starkare blekning.
Häll citronvatten genom håret och gå ut i solen. Låt Det sitta kvar hela dagen.

För slingor.
Ta en citron och pressa ur saften mot ditt hår där du vill ha slingorna.
Låt självtorka och sitta kvar hela dagen.


Ibland kan håret kännas torrt när man färgar med te men då kan man blanda i lite honung i blandningarna.


Har ni testat detta? funkar det? har ni andra tips?
Skriv en kommentar och berätta.

/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar