En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 10 april 2012

symöte: C och R

Jag har påbörjat mitt projekt nu och en liten liten bit är klart.. sen får vi se om det blir som jag har tänkt eller inte. Men första delen i mitt projekt är att göra bokstäver och hitills har jag gjort ett R och ett C. De blev större än jag hade tänkt mig så jag får kanske tänka om lite eller använda dom som något annat.
Jag började med att leta reda på färdiga bokstäver på rutat så slapp jag göra det själv. Jag sparade alla bokstäverna ifall man vill göra andra bokstäver i framtiden.
Sen virkade jag en maska per ruta.
Jag använde garnet Lyric för virknål nr 3. Jag anv virknål 2,5 för jag tycker den är skönare att virka med än 3,5. (har ingen 3,0 än men får nog skaffa det)
Jag fyllde dom sen med bomull.

Här kommer en bild på bokstaven R mallen som jag följde.
Och här kommer bilder på mina bokstäver.



Det syns inte på bilderna men baksidan är i samma färg som framsidan och på sidorna har jag virkat med svart garn.

Detta projektet ligger för tillfället på hyllan och ni kommer få se delar när jag har gjort nått mer en annan gång =) Kan berätta att ska bli en barnvagnsmobil och bokstäverna skulle hänga i mitten men eftersom de blev så stora så kanske jag använder dessa som prydnad i en bokhylla eller nått sen. får se som sagt hur det utvecklar sig. =)

Just nu håller jag på å stickar en klänning till mig själv. ska bli intressant och se om det blir något av det me tanke på att jag inte gillar å följa beskrivningar utan kör bara på =)


nu ska ja gå in och kika runt på Husmorsskolans symöte och se vad alla andra har skapat för fint.

ha en mysig tisdagskväll!!

/Trixi

2 kommentarer:

  1. Helt avancerat, vad duktig du är! Var det inte svårt att virka ett R med "hål" i? Vilken rolig idé att virka bokstäver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. bara man följer beskrivningen å håller räkningen så går de smidigt å göra ett R. Jag gjorde så att jag vände på arbetet så den är inte virkad åt samma håll. Alltså när ja kom upp till högstapungten på Ret så vände ja å virkade utåt å när ja kom dit vände ja å virka neråt.. haha svår förklaring. håller på me ett O nu och där fick ja vända på 4 olika ställen. men ja måste hitta ett tunnare garn så ja kan göra mindre bokstäver, dessa blev lite för stora. =)

      Radera