En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

onsdag 23 maj 2012

mormor är med mig

igår skrev maja på sin blogg (husmorsskolan.blogspot.se) om hur hon lärde sig att sticka.
Jag berättade i ett inlägg där om hur jag började en gång i tiden och vill dela med mig av det här med.
Liksom maja så var det min mormor som inspirerade mig och när jag var liten lekte jag med hennes stickor och virade garnet runt runt stickorna för det var ju så mormor gjorde. haha..
Det var så det såg ut iaf =)
När jag sen blev runt 9 år och det var dags för syslöjd så försökte min syslöjdslärare att lära mig men jag hängde inte alls med och rtyckte det var svårt. Men mormor förstod mig och visade mig på ett sätt som gjorde att jag förstod.
Jag är nämligen vänsterhänt och när en högerhänt sitter brevi mig och visar så kan jag inte koppla i mitt huvud att tänka tvärtom. det tar längre tid att tänka och då hängde jag inte med i nästa steg.
Mormor lät mig sitta på en stol framför henne och hon visade med sina stickor och jag iaktog och på så sätt blev det rätt håll för mig.
Min mormor satt i rullstol och hade svår reuatism som hade gjort att hennes leder vridigt sig, hennes tummar stack ut bort från handen men hon gav inte upp det hon höll kärt, hon envisades med att sticka och virka (speciellt virka) trotts att fingrarna värkte.
Idag när jag har tagit upp att handarbeta igen och funnit glädjen i det så känner jag mig närmare mormor än nånsin. Speciellt nu när min efterlängtade tattoo äntligen är klar så känner jag mig komplett.
Min mormor och morfar stod mig väldigt varmt om hjärtat och de har betytt otroligt mkt för mig under min uppväxt. Min mormor gick bort för 10 år sedan och morfar för 1. jag är så ledsam att han inte hann få se tattoon innan han gick bort.
Jag har alltid varit morfars flicka men nu när jag handarbetar så känner jag mig nära mormor igen.

Det är mormors och morfars bröllopsfoto
som jag gjorde hos Niki som jobbar på Heidie Hay Tattoo i GBG

på bilden ser ni oxå det projekt som jag har i händerna för tillfället. bakstycket till min klänning, så det går framåt =)


saknaden kommer alltid finnas där men både mormor och morfar är med mig,
både andligt och bildligt! =)

vila i frid!!
/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar