En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 15 maj 2012

symöte: bubbelgum

nu är jag klar med min bubbelgum klänning =)
jag tog inspiration från en kappa som var virkad i stolpar. Sen kollade jag stl på barnkläder för att få rätt stl till ca 9 månader. jag mätte arbetet för att få rätt omkrets.
anledningen att jag döpt den till bubbelgum är att färgerna får mig och tänka på godis och tuggummi så namnet kom till mig när jag såg färgerna ihop.
här kommer lite bilder på min bubbelgum-klänning.

Här är en bild på fickan som jag visade i ett tidigare inlägg.

knapparna passade in så bra och satte personlighet i plagget. dessa fyndade jag på loppis.

i brist på modell så fick en gosehund ställa upp. visst blev han fin =)


Här kommer en beskrivning på min klänning.

Jag valde ett lite grövre garn som jag hade i mina vrår. För att klänningen skulle bli lite tjockare och värma gott under kalla höstdagar. min tanke från början var att det skulle bli en kappa. ränderna valde jag ett tunnare garn gör att få lite skillnad i strukturen.

Bubbelgum-klänning:
virknål nr 4.
Jag la upp fm och mätte arbetet så lång jag ville ha. jag delade in klänningen i 3 delar. höger fram, vänster fram samt bak. tillsammans skulle omkretsen bli ca 50 cm under armarna.
en del fram gjorde jag 17 cm och den andra 15 cm.
bakstycket 20 cm= 52 cm

höger framsida:
 varv 1-2 stolpar med färg 1 (f1),
varv 3 med f2
varv 4-5 stolpar med f1
varv 6 med f3
varv 7-8 stolpar med f1
upprepa varv 1-8, 1 ggr.

För att göra fickan se mitt tidigare inlägg om
(klicka på länken)

fortsätt upprepa varv 1-8
När det är dags att minka så minskar du första maskan på vänster sida.
virka tills arbetet är 40 cm långt.

Väster framsida:
varv 1-2 stolpar med färg 1 (f1),
varv 3 med f2
varv 4-5 stolpar med f1
varv 6 med f3
varv 7-8 stolpar med f1
upprepa varv 1-8, tills arbetet mäter 40 cm.
minska första maskan på höger sida så den matchar höger framsida.

Bakstycke:
varv 1-2 stolpar med färg 1 (f1),
varv 3 med f2
varv 4-5 stolpar med f1
varv 6 med f3
varv 7-8 stolpar med f1
upprepa varv 1-8, tills arbetet mäter 38 cm.
virka en tredjedel av maskorna.
virka sen uppåt och minska första maskan mot mitten. virka med f1.
Fortsätt likadant på nästa sida så blir det en halsring.

Montering:
sy ihop delarna.
Virka en kant längst sidan på vänsterframstycke. virka knappöglor.
jag valde att göra 5 öglor.
sy fast knappar på höger framstycke.
klart!


Jag blev nöjd med denna variant och kommer virka den flera gånger och då använda pippifärger och göra en pippikofta. jag har snöat in på pippi men den är ju så fint. jag har bara massa goa minnen från min barndom med astrid lindgrens filmer och pippi va en av favoriterna. tror alfred hade en sån tröja oxå i emil.


Dax att checka in hos de andra i Husmorsskolans nya syförening.


Ha en fantastisk kväll..
/Trixi


4 kommentarer:

  1. Jättefin!! Och i Pippifärger kommer den också att bli så fin!!

    SvaraRadera
  2. Håller med. Jag är också väldigt förtjust i pippifärger.

    SvaraRadera
  3. mmm får göra en i pippifärger i sommar och visa upp här sen så fårf ni se hur den blev. =)
    tack ska ni ha.. =)

    SvaraRadera