En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 8 maj 2012

Symöte: virkat paket!


Jag såg nånstans på alla virksidor som jag kollar runt på en som hade gjort ett virkat paket. jag tä nte att det ser inte så svårt ut så det ville jag testa och göra nån gång.
igår kände jag för ett sånt där smidigt snabbt arbete och kom och tänka på paketet.
Jag tänkte medans jag gjorde den att man säkert kan göra en likadan i vit och så fast små runda svarta prickar. på så vis får amn en tärning.

Virkat paket:
Virknål 3,5 till grn för virknål 3. (jag har ingen nr 3 så valde en lite större)
Jag virkade 14 fm i ca 15 varv och sen la jag till 14 fm till på var sida.
Alltså 42 fm i ca 12 varv.
sen fortsatte jag med 14 fm tills man har en sida och ett lock. minns inte antal varv men borde varit (15+12) 27 varv.

 Sen virkade jag ihop kanterna på avidsida. jag lämnade en kant öppen och vände paketet rätt. Fyllde sen med bomull. tänk på att inte packa paketet för hårt, då är det inte så lätt att forma kanterna.
Virka sen ett snöre som passar paketets storlek.
En grej som slog mig var att man borde kunna virka pketet med snöre och på så vis få ett fast paket som man kan använda och ge bort saker i. Man syr då ihop sidorna och låter locket vara öppningsbart. Det får man testa nån gång =)


Nu är jag nyfiken på vad de andra medlemmarna har haft för sig denna veckan.
kolla in vårt symöte!


ha en mysig kväll..
/Trixi

2 kommentarer:

  1. Vilket gulligt paket! Ger man bort ett sådant paket med innehåll så blir det ju som två pressenter i ett:)

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja exakt.. man kan ju lämna en öppning och ge bort med innehåll.

      Radera