En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

måndag 18 mars 2013

svåra mönster

när man har ett mönster som heter lättstickad babykofta så blir jag irriterad på mig själv när jag inte förstår mönstret. efter att ha varit sugen på att testa detta mönstret som är en kofta stickad på tvären så bestäme jag mig för att testa denna igår när jag ändå inte kunde sticka klart min anra babykofta, hae ju beställt fel färg på garnet..
så satt och började och slutade med att ja slet mitt hår, jag tyckte att den såg för stor ut för de första och sen efter 5 cm stickning förde ja fast och fattad inte alls vad de mena i mönstret. sluta med att jag gjorde en skiss på en kofta på tvären som liknar den i mönstret men lite enklare samt ett mycket enklare mönster.. på nått sätt känns de nästan lättare att göra egna mönster än att följa mönster många gånger för då vet jag innan hur jag ska göra och ser det framför mig.

Det är nog därför jag håller mig till gratismönster än eftersom köpemönster vet man inte om man kommer förstå. alla har olika "språk" hur man skriver ner sina mönster, ett exempel är ju drops som är en enda röra, eras mönster förstår jag inte alltid. så på gratismönster kan man läsa igenm innan och se om de är ett mönster man kan förstå.

hoppas min lösning på koftan funkar... återkommer med det senare när ja är klar. ska bli kul å se om de funkar för isf tror jag att detta kan bli ett enkelt mönster som ja kommer göra fler av..

/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar