En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

onsdag 31 juli 2013

att lära sig

nu under semestern har vi umgåtts med min sambos bröder å deras familjer och hans ena brosdotter på 6 år ville lära sig att sticka.. redan förra sommarn när hon såg mig och sin farmor sitta och sticka på kvällarna i stugan (ja på dagarna med iofs hihi) så uttryckte hon en önskan att lära sig. Då köpte jag ett par barnstickor till henne och farmor skulle visa men det rann ut i sanden lite eftersom vi inte bor nära varann.. så nu när de skulle komma till stugan bad jag henne ta med sina stickor och så jade jag ett halvt nystan över efter min babyfilt som blev klar nyligen (iaf med stickdelen, lite syjobb kvar)
det nystanet innehöll hennes favofärger, rosa och grön så det passade jättebra..
Jag la upp och gjorde ett varv och sen visade jag henne.
Hade läst n¨ånstans på online stickcafe på face tror jag om en som använde sig av en ramsa när hon skulle lära sitt barnbarn. Nått liknande:
in i grottan, där inne fins en orm som ringlar sig runt stickan, dra ut ormen från grottan och kasta iväg den till gul sticka. in i grottan, hämta ormen, för ormen ut ur grottan och kasta iväg den osv..

Det verkade som ormgrejen funkade för hon fattade principen direkt och lyckades göra några maskör, sen glömde hon kasta ormen ibland och tappa nån maska ibland och kom och bad om hjälp.. efter ca 1 varv med hjälp (la upp 20 maskor) så la hon undan sticket å sprang å lekte..
dagen efter tog hon upp det självmant och med stöttning av mig och farmor gjorde hon 1,5 varv.

Det är så härligt och se när viljan att lära sig finns och hur hon tar in och försöker.. och även att inte tålamodet att sitta länge finns så tar hon upp dagen efter å försöker igen.. =)


får se nästa gång ja träffar henne om hon fortsatt eller om vi tar upp det då igen =)


/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar