En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 10 september 2013

symöte: Babyfilten Ellipser

för 5 veckor sen föddes en liten flicka som jag har gjort en babyfilt till... hon ska få den idag eller i morgon så känner att jag nu kan visa upp den =)
mönstret har jag hittat på face där en skrivit ner det i kommentarfältet på DENNA länken!!!

mönstret i sig var väldigt lätt att lära sig och roligt till en början men segt mot slutet (så är det väl med de flesta mönster som upprepar sig)

Eftersom jag inte då visste könet på babyn så gjorde jag det i ett mellerande garn med olika färger allt från blå till rosa men mest grönt.. funkar ju till båda könen och eftersom mamman och pappan gillar att ha ett stilrent hem så valde jag att ta en vit grund.
baksidan hittade jag på loppis och va samma färger som i filten och med figurer som passar båda könen...
fick träffa den lilla damen i helgen och de hade bara vitt på henne så tror jag valde rätt med inte så klara och skrikiga färger utan mer stillsamt och enkelt..



tyvärr är jag ingen hejare på att sy så baksidan blev lite bucklig och inte slät men då ser den ju iaf hemmagjord ut =P

jag valde att sy på tyg till baksidan pga att jag valde att ta ett garn som jag hade hemma som är acryl och det är ju inte de gosigaste precis så filten blev rätt sträv, sen slapp jag fästa de trådar utan valde att knyta ihop dom bara.. latis?? javisst!!! =P
jag vek en kant runt så det blev en tygkant på framsidan, stickdelen.. Det ramade in filten fint tycker jag.

filten är 80x68 cm...


Jag blev väldigt nöjd med filten och har nu påbörjat en i samma mönster fast i bomullsgarn och den får hamna i min spara hög sen och den får gärna ta tid på sig, ett projekt som man kan ta sig ann då och då som omväxling. 


idag är det symöte på husmorsskolan!!!! kolla in alla andras bidrag =)


ha en go tisda!!
//Trixi



5 kommentarer:

  1. Fin filt. Smart att slippa fästa alla trådar.

    SvaraRadera
  2. Sååå fin. Praktiskt med kantningen av fodertyget.

    SvaraRadera
  3. Så bra med olika material på de två sidorna. Då kan man få varm eller kall sida ner beroende på väder.

    SvaraRadera
  4. Så fin. Ja en bebis kan inte ha för många filtar...

    SvaraRadera