En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 13 mars 2012

symöte: värma litens huvud och mage

denna veckan vill jag visa upp två saker som jag gjort klart nu i helgen.
den första blev en kofta, skrev förra tisdagen att jag höll på med en tröja men blev en kofta ist.
jag tyckte att den färgsättningen gjorde sig bättre på en kofta.
jag har ingen modell till mina bäbiskläder som jag stickar och virkar så denna gången fick en docka agera modell. Det är min gammelmormor som har gjort den eller skaffat den.

här kommer bild på min kofta.

Sen vill jag visa upp min värma liten-hättan som jag skulle testa att göra i lördags och det arbetet bara flöt på och vips var jag klar. Jag trodde inte att den skulle gå så fort och vara så kul.
kommer nog bli fler hättor i framtiden =)
jag valde att tvinna banden till hättan..



Nu återstår det och se vem som denna lilla hätta ska pryda.


kolla gärna in de andras fina arbeten i Husmorsskolans Nya Syförening


Ha en underbar kväll alla goa syföreningsvänner...

/ Trixi

söndag 11 mars 2012

loppisfynd, virkning, målning och ett glas whiskey...

en bra lördag igår.. först hann jag med lite loppisfyndande, jag hittade 9 par stickor för 10 kr och 4 av paren var i trä som jag har letat efter =)
sen målade jag i förrådet i några timmar och idag ska jag ut där igen å måla sista lagret med färg.
Killen har snickrat och donat där inne och då
har jag bara kännt mig ivägen men nu äntligen kommer den delen då jag kan och tycke rär kul och fick faktiskt fria tyglar att måla sista lagret själv. så nu sitter jag här i gamla kläder som låg i en slänga kasse och dricker lakritste och snart ska ja ut med målarpenslen i högsta höjd. =)

jag hann med lite virkning med efter sista målningen igår kväll.. jag gjorde oxå klart min väst som jag har jobbat med senaste veckan, skulle bli en tröja tänkte jag men när jag hade kommit en bit så såg jag att den färgsättningen skulle se bäst ut i en kofta.
Eftersom jag inte hållt på så mycket med stickning så gör jag små projekt nu i början så jag käönner att jag avslutar arbeterna och inte hinner tröttna för att jag aldrig blir klar. så det är en bäbiskofta till nyfödd. äggstockarna killar en del så man kan inte låta bli å tänka på att om nått år eller 2 så får mitt lilla barn ha den västen..

Sen började jag som sagt med virkning medan killen satt och räkna på jobb, han vill gärna ha min hjälp mellanåt så jag satt brevi han med ett nytt projekt i handen. Tänkte börja och testa att göra en hätta. Jag har fått beskrivningen av Maja: läs mer om värma liten-hättan här.
Jag tog mig ett glas whiskey och satt och virkade medan killen höll på me sitt och melodifestivalen på i bakgrunden. Det var en sån mysig lördags kväll...
iaf så blev jag färdig med hättan i ett nafs.. jag trodde en skulle ta några dagar att göra men vips var den klar.. så nu är jag klar med tisdagens syföreningsalster att visa upp =)
nu är det änglaklockan som jag nämde i förra  inlägget som jag har kvar en liten ditalj. blir kanske att visa den om 2 tisdagar ist, den får nog ligga å vila lite.

men vad ska jag ta tag i nu för projekt?? har haft nått projekt igång sen i julas och nu när man är klar me allt så vet jag inte vad ja ska ta tag i...
får fundera på de =)

här kommer lite bilder från förrådet där målningen är i full gång.. nu tog ja lite matpaus och uppdaterar me lite bilder..
 här rör ja runt i färgen innan jag sätter igång.
 målning av taket, snetak så halva va enkel och andra halvan va vinglig på höga stegen..
inte lätt att hålla balansen me flippflopps.. men man tager vad man haver, vill ju inte ha finskor när man målar. jag har förmåga att alltid få färg på fötterna. =)



ha en mysig färgglad söndag nu alleman..

/ Trixi

fredag 9 mars 2012

ängelns klocka...

Änglaklockor & Bola smycke..

Bola, gravidpinglan, singing bells, småfolkskulor, trollkulor, bolasmycke, graviditetssmycke, ...

Kärt barn har många namn...



jag har börjat göra en änglaklocka.. jag tycker namnet är så otroligt fint och i tisdags symöte fick jag höra om änglaklockor för första gången och har gått och tänkt på det ända sen dess..
läs mer om vad Maja skriver om änglaklockor och se hennes variant av en virkad änglaklocka på:
http://husmorsskolan.blogspot.com/2012/03/symote-virkad-anglaklocka.html

jag kommer visa upp min variant av en virkad änglaklocka på tisdag så därför visar jag ingen förvisning av ett halvfärdigt arbete nu.. =) måste inskaffa en pingla i morgon och göra klart den.. eller kanske sno en av katten som har en sån leksaksboll med en pingla i =)


Den mexikanska bolan är ett vackert smycke för gravida. Inuti den släta silverkulan finns en liten xylofon som en liten boll dansar runt på och avger ett svagt ljud när bäraren rör på sig. Genom att bära smycket långt ner på magen kan barnet höra ljudet. Det är avsett att användas av gravida och ska hängas ganska långt ner ovanför eller över magen. När kvinnan rör sig avger den ett ljud som barnet kommer att höra. Från ca 20:e graviditetsveckan kan barnet i magen uppfatta och känna igen ljud. Det magiska och rogivande ljudet lugnar bebisen under graviditeten och efter födseln kan smycket hängas upp över sängen, vagnen eller vaggan. Barnet känner då igen ljudet och blir lugn och trygg av det.
Bola är spanska för boll eller kula. Bjällran är ofta utsmyckad och klotformad, men den finns också i andra former, till exempel ägg och hjärtformade.
Namnet änglasmycke har det fått efter en sägen som säger att pinglans ljud ska hjälpa barnets skyddsängel att hitta det.

visst är det vackert... jag älskar tanken att skyddsängeln ska höra pinglandet och komma för å vaka över det lilla ofödda barn... när jag blir gravid ska jag absolut bära en änglapingla.

ha en rofylld fredagskväll i mysets tecken..
/ Trixi

tisdag 6 mars 2012

Symöte virkade dockor..

Just nu håller jag på med en till bäbiströja, jag håller på å testar mig fram med olika modeller och just nu har jag gjort ett bakstycke och håller på med framstycket. så det har inte blivit så mycket stickande för mig denna veckan.

men däremot tänkte jag visa ett annat arbeta som jag höll på med under förra året.. Jag åkte mycket tåg då jag gick en utbildning så vad passar inte bättre då än å handarbeta.
Jag hade hittat ett mönster med ursöta dockor som jag tog mig i kast med på tågresan, 3 h dit å 3 h hem sen var en docka klar.
så under våren gjorde jag tre flickor som alla fick sin egen peronlighet. Det som är så kul för ingen blir den andre lik, alla blir unika.
under sommarn sen satte jag i gpng med nösta projekt, att göra en påse till dockorna. jag stickade påsen och virkade en botten samt virkade en kant med hål till bandet som jag stänger påsen med.

här kommer en bild på påsen.

och en på påsen öppen


Dockorna kallas för regnbågsdockor och jag hittade beskrivningen här: http://www.lekolar.se/upload/Dokument/Regnb%C3%A5gsdockorna.pdf

här kommer mina varianter av regnbågsdockorna. jag valde att göra en färg och inte två nyanser, sen valde jag att ha svart tröja och svarta skor ist.



Ha en mysig skapande kväll:
/ Trixi


Titta gärna in och se vad de andra i Husmorsskolans nya syförening har gjort denna veckan: http://husmorsskolan.blogspot.com/2012/03/symote-virkad-anglaklocka.html



söndag 4 mars 2012

grön grön grön är tavlan på min vägg...

att flytta ihop och samsas om möbler, saker, färger, tapeter osv va mycket svårare än jag trott.
Vi flyttade ihop för ett år sedan till min lilla 2.a å så börjae vi leta hus eller störra lgh och vi fann ett mysigt parhus. i aug förra året gick flyttlasset och då fick ja uppleva hur det var att vara sambo på riktigt. Mina saker var inte fina nog och passade inte in, eller så va de billigt skräp.
vi har ganska lik stil ändå men vi ser olika på ett hem och det har lett och leder till mkt konflikter.
Min sambo har ärvt en del och vissa saker av et betyder mycket för honom och för mig är det bara fult och jag skuklle alrig köpa sånt själv. Men eftersom det betyder så mkt för honom så måste man försöka få in det i inredningen och det är inte det lättaste. för ca 3 helger sen så försökte jag inreda en hörna i varagsrummet och försöka få in hans möbler så e passar in mer. lättare sagt än gjort. till slut bestämde ja mig för att måla en tavla med de färgnyanserna så det blir lite av en grön tråd.

En bild på hörnan före jag fixat med den.. enda ja gjort är å ställa bokhyllorna så som jag vill ha dom.
sen gick jag upp på övervåningen och förlorade mig i konstens värld.
3 h senare var tavlan färdig. Jag tog inspiration av en annan tavla me liknande motiv och gjorde den till min egen och ändrade färgvalen så den skulle passa in i hemmet.
jag målar alltid med acrylfärger, gillar det mycket bättre än olje.
så här blev recultatet efter att jag inrett hörnan.


nästa steg är att inskaffa en mörkgrå matta till under bordet samt en lampa på fot till hörnan vid fotöljen en som inte skymmer tavlan.jag har fått upp lite fler böcker i bokhyllan nu med.
jag kallar hörnan för whiskeyhörnan. Det syns inte på bilden men längst ner i bokhyllan med lampan finns några flaskor och det är lite en sån stämning där, sitta me whiskeyglaset i handen och tjilla me kompisen och kolla lite tv.. man kan vrida tvn så man ser därifrån. jag tar kortet från soffan och tvn är till vänster.

jag har gjort all min konst som jag har ppå väggarna, ja tycker det blir mer personligt då och man målar utifrån vart den ska vara och så den passar in med alla möbler och färger som man har i rummet. ja kommer nog visa mer av min konst en annan gång..

jag målar inte så ofta eftersom jag inte har inspiration så ofta, sen måste man ha tiden att låta sig inspireras å förloras i konstens värld, minst 3 h måste man ha för uner tidspress får jag aldrig till de som ja vill. för mig är känslan viktig i ett hem och genom min konst skapar jag känsla.


ha en trevlig sönda i konstens tecken...

/ Trixi

fredag 2 mars 2012

Huskurer

jag har under en lång tid funderat på huskurer och vad synd det är att man inte längre lär sig sånt av sina mor och far föräldrar och deras föräldrar. Förr hjälpte de varann att lindra krämper och sjukdomar med hjälp av naturen och om man idag ska köpa något naturmedel så kostar det massa (smålänskan talar igen hihi). Då drar man sig för att försöka.
för nått år sedan så hade jag ont i halsen i flera veckor, det va irriterat å lite ont men det var inte jätteont så jag gick aldrig till en doktor och kollade upp det. Då fick jag iaf salviablad torkade av min kollega som hon hade plockat i sin trädgård och torkat. så jag drack salviate under några dar.

Jag nämnde igår att jag hade fyndat en bok om huskurer som heter:

Huskurer och läkekonster av Marguerite Walfridson

Marguerite skriver om huskurer och råd från både nutid och från förr. Det jag gillar. Jag har hittills bara blädrat lite i den men den kommer användas flitigt när jag känner mig krasslig.

Den tar upp olika växters egenskaper och hur man kan göra när man tex har sår eller värk i kroppen.
Den tar upp hur man kan mildra oro och ängslan och hur man kan göra för att sova gott när man har sömnsvårigheter vilket jag har mellanåt.  Den tar oxå upp olika kärleksknep och berättar hur de gjorde förr för att locka till sig kvinnan och få henne matt och villig haha..
En kul grej i det kapitlet om kärleksknepen är att eterisk olja från mejramväxten ingår ofta i fina parfymer för män. Mejramdoften påverkar kvinnan så att hon blir matt och samtidigt fyllt med lusta.
däremot saknar jag i det kapitlet vilka dofter en kvinna kan ha för att förföra männen..
Nån som vet???

ett tips från bok på ett te som lindrar vid förfylning:

Ingefära och vitlökste
En starksmakande förkylningsdryck
¤ en bit färsk ingefärsrot, finskuren
¤ 1-2 vitlöksklyftor, pressae eller finhackade
¤ ½ liter vatten

Brygg ett te och låt dra maximalt tio minuter. sila.
söta med honung och tag eventuellt också lite peppar eller kanel i drycken,
det lär förstärka effekten.


nu hoppas jag att förkyllningstiden är förbi nu när våren står på trösklen,
förhoppningsvis för å stanna =)


Ha en mysig fredagsmysfredag!!

/ Trixi


torsdag 1 mars 2012

virknålsburk

idag har jag varit på second hand å fyndat..

en grej som jag först måste beklaga mig för är att i förrgår var jag på en av secondhand affärerna i jkpg och såg ett par stickor i trä med en söt knopp som jag ville ha.. vet inte om det var smålänskan i mig eller att jag hade lite brått iväg till träningen men jag vela lite och tänkte att jag kan köpa dom nästa gång. Idag va jag där å de va borta.. så jag åkte till 2 andra second hand och fann inga bra stickor som jag ville ha =( varför passar man inte på när man ändå är där.. 5 kr är inte mkt. HUM....

men däremot fyndade ja lite annat.. en av sakerna är denna burk som jag tänkte ha till mina virknålar så jag har dom på samma ställe.
namnet på burken passar mig eftersom jag gillar att ta en whiskey och sätta mig med mitt handarbete,
en rofylld kväll =)

En annan sak som var dagens fynd var en bok om huskurer. men den är värd ett eget inlägg så berättar mer om den i morgon..

gokväll alla bloggare å medmänniskor...

/Trixi