En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

fredag 2 mars 2012

Huskurer

jag har under en lång tid funderat på huskurer och vad synd det är att man inte längre lär sig sånt av sina mor och far föräldrar och deras föräldrar. Förr hjälpte de varann att lindra krämper och sjukdomar med hjälp av naturen och om man idag ska köpa något naturmedel så kostar det massa (smålänskan talar igen hihi). Då drar man sig för att försöka.
för nått år sedan så hade jag ont i halsen i flera veckor, det va irriterat å lite ont men det var inte jätteont så jag gick aldrig till en doktor och kollade upp det. Då fick jag iaf salviablad torkade av min kollega som hon hade plockat i sin trädgård och torkat. så jag drack salviate under några dar.

Jag nämnde igår att jag hade fyndat en bok om huskurer som heter:

Huskurer och läkekonster av Marguerite Walfridson

Marguerite skriver om huskurer och råd från både nutid och från förr. Det jag gillar. Jag har hittills bara blädrat lite i den men den kommer användas flitigt när jag känner mig krasslig.

Den tar upp olika växters egenskaper och hur man kan göra när man tex har sår eller värk i kroppen.
Den tar upp hur man kan mildra oro och ängslan och hur man kan göra för att sova gott när man har sömnsvårigheter vilket jag har mellanåt.  Den tar oxå upp olika kärleksknep och berättar hur de gjorde förr för att locka till sig kvinnan och få henne matt och villig haha..
En kul grej i det kapitlet om kärleksknepen är att eterisk olja från mejramväxten ingår ofta i fina parfymer för män. Mejramdoften påverkar kvinnan så att hon blir matt och samtidigt fyllt med lusta.
däremot saknar jag i det kapitlet vilka dofter en kvinna kan ha för att förföra männen..
Nån som vet???

ett tips från bok på ett te som lindrar vid förfylning:

Ingefära och vitlökste
En starksmakande förkylningsdryck
¤ en bit färsk ingefärsrot, finskuren
¤ 1-2 vitlöksklyftor, pressae eller finhackade
¤ ½ liter vatten

Brygg ett te och låt dra maximalt tio minuter. sila.
söta med honung och tag eventuellt också lite peppar eller kanel i drycken,
det lär förstärka effekten.


nu hoppas jag att förkyllningstiden är förbi nu när våren står på trösklen,
förhoppningsvis för å stanna =)


Ha en mysig fredagsmysfredag!!

/ Trixi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar