En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

fredag 9 mars 2012

ängelns klocka...

Änglaklockor & Bola smycke..

Bola, gravidpinglan, singing bells, småfolkskulor, trollkulor, bolasmycke, graviditetssmycke, ...

Kärt barn har många namn...



jag har börjat göra en änglaklocka.. jag tycker namnet är så otroligt fint och i tisdags symöte fick jag höra om änglaklockor för första gången och har gått och tänkt på det ända sen dess..
läs mer om vad Maja skriver om änglaklockor och se hennes variant av en virkad änglaklocka på:
http://husmorsskolan.blogspot.com/2012/03/symote-virkad-anglaklocka.html

jag kommer visa upp min variant av en virkad änglaklocka på tisdag så därför visar jag ingen förvisning av ett halvfärdigt arbete nu.. =) måste inskaffa en pingla i morgon och göra klart den.. eller kanske sno en av katten som har en sån leksaksboll med en pingla i =)


Den mexikanska bolan är ett vackert smycke för gravida. Inuti den släta silverkulan finns en liten xylofon som en liten boll dansar runt på och avger ett svagt ljud när bäraren rör på sig. Genom att bära smycket långt ner på magen kan barnet höra ljudet. Det är avsett att användas av gravida och ska hängas ganska långt ner ovanför eller över magen. När kvinnan rör sig avger den ett ljud som barnet kommer att höra. Från ca 20:e graviditetsveckan kan barnet i magen uppfatta och känna igen ljud. Det magiska och rogivande ljudet lugnar bebisen under graviditeten och efter födseln kan smycket hängas upp över sängen, vagnen eller vaggan. Barnet känner då igen ljudet och blir lugn och trygg av det.
Bola är spanska för boll eller kula. Bjällran är ofta utsmyckad och klotformad, men den finns också i andra former, till exempel ägg och hjärtformade.
Namnet änglasmycke har det fått efter en sägen som säger att pinglans ljud ska hjälpa barnets skyddsängel att hitta det.

visst är det vackert... jag älskar tanken att skyddsängeln ska höra pinglandet och komma för å vaka över det lilla ofödda barn... när jag blir gravid ska jag absolut bära en änglapingla.

ha en rofylld fredagskväll i mysets tecken..
/ Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar