En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 27 mars 2012

symöte: min variant av estelle

Hej alla symötemedlemmar och övriga läsare..
jag ser verkligen fram emot våra träffar och all inspiration som ni ger mig.

Denna veckan har jag försökt mig på och göra en estellehätta.
Efter en del strul med stickor som gick av och stickor som jag aldrig stickat med,
(första gången med strumpstickor) osv så fick jag till sist ihop en hätta.
Jag valde att köra mitt eget rejs med estellebeskrivningen som grund och sen utvecklade jag den efter hand som var enklast för mig. Jag gillar inte och behöva sitta och räkna och ha koll hela tiden, jag vill att arbetet ska flyta på så jag gjorde min egen variant av estelle.

här kommer en bild på min variant.


Jag valde att lägga ökningarna efter första maskan och innan sista maskan på varje strumpsticka. Det blev samma antal ökning per varv. På så vis behövde jag inte hålla koll med räkning utan kunde bara sticka på utan att tänka.
nästa ändring var när ökningarna var slut. Då bytte jag till rundsticka för att slippa tänka på 3 stickor och risken att tappa maskor. (jag hade aldrig stickat med såna innan så var en del och hålla koll på flera stickor samtidigt).
Sen valde jag att inte fortsätta göra mönster med hålen så jag körde varannan varv räta och varannan varv aviga. först för att göra en liten kant mitt på.

Jag valde att ha med kanten längst sidan precis som estelle.
så varven var alltså 5 aviga och resten räta tills 5 sista som var aviga. nästa varv tvärtom.
De sista 5 varven gjorde jag varannan rät och varannan avig hela varvet och å så att det blir mönster.
(jag har aldrig varit bra på att förklara saker så jag hoppas ni hänger me lite haha bara fråga annars.) minns knappt hur jag gjorde fast jag försökte föra lite anteckningar samtidigt.

jag brukar försöka förklara medan jag visar på bild samtdigt så ni kanske förstår bättre genom bilderna, så här kommer några till.



Nu är jag nyfiken på vad alla andra har gjort för fint denna veckan..
kolla in: husmorsskolans blogg

ha en vårig skön kväll!

/ Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar