En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

lördag 8 december 2012

Jultipset: Lucka 8

Lucka 8: Julskrubb

Förra året innan jul var vi hembjudna till min kollega och hon gav oss varsin precent i form av en
julskrubb som hon har gjort själv.
Det är en sockerskrubb med kanelstänger i som ger en härligt julig doft när man skrubbar sig.



ett recept på en sockerskrubb hittade jag på nätet.

Denna är npg mest lik den jag har.

Sockerskrubb med kanel.
  • 2 dl strösocker
  • 1 1/2 dl olivolja, mandelolja eller någon annan trevlig olja
  • kanelstäng
Blanda ingredienserna och lägg i en glasburk.

  • som alternativ till kanel kan man ha hackad doftpelargon ( eller droppar av någon härlig eterisk olja som man känner för) eller vad man tycker luktar gott.

Ta en handfull skrubb och skrubba kroppen (inte ansikte, då är det bättre med florsocker) en gång i veckan. Skölj med varmt vatten, smörj in dig med olivolja efteråt. Förvara skrubben svalt.

Skrubb passar i allmänhet fet hy bättre men även en torr hy kan må bra av en ordentlig skrubbning av och till. Den här sockerskrubben är ett milt och skonsamt alternativ. En sockerskrubb är mindre slipande och uttorkande än saltskrubb.





♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♪♫•*¨*•.¸¸bjällerklang¸¸.•*¨*•♪♫•*♥

Under december, fram till jul kommer jag ge ett jultips om dagen som en form av

en julkallender.Jag kommer mest att tipsa om virkat som jag tycker är fint,

men kommer oxå bli en del tips om pyssel till jul och ett och annat recept.

♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♪♫•*¨*•.¸¸bjällerklang¸¸.•*¨*•♪♫•*♥


/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar