En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 24 juli 2012

jag är HSP!

idag läste jag i en tidning om folk som är HSP. Väldigt känslosamma och känner av andras känslor bla. Jag är nog sån för mkt stämde in på mig. Speciellt när jag har pms så är jag väldigt känslosam.

På wikipedia beskrivs HSP så här:

”Highly sensitive person, eller HSP, åsyftar en person som är mer öppen för omgivningen än den latenta hämningen. En HSP ser detaljer mycket enklare och fortare än de människor som inte är HSPs, och de är ofta väldigt lugna men är inte nödvändigtvis blyga även om det kan framstå på det sättet.

Detta är en särskild egenskap med viktiga konsekvenser som tidigare ofta har blivit förväxlad med medfödd blyghet, social fobi, inåtvändhet och så vidare.

Denna forskning visar att omkring 15-20% av människorna och djuren har ett nervsystem som är känsligare mot subtiliteter. Detta innebär att regelbunden sensorisk information, bearbetas och analyseras i större utsträckning, vilket bidrar till kreativitet, intuition, avkänning av konsekvenser och detaljsinne, men som också snabbt kan orsaka överstimulering och överupphetsning. Detta temperament kan också ha ett visst samband med höga kortisolnivåer, som kan åstadkomma övervaksamhet och -mottaglighet för trauma.

Att vara mycket känslig, kan förstärka eller skapa psykologiska problem när överupphetsning inträffar. Förmågan att omedvetet eller medvetet framkalla miljösubtiliteter”


Jag lever mig väldigt mkt in i andras känslor och kan lätt fastna i tex en film känslomässigt. Det händer att jag skriker när någon gör sig illa i en film eller när någon jag träffar har ett stort står kan jag säga AJ högt och se bekymrad ut.
Mkt av det som står om HSP personer stämmer på mig.

”En HSP …

  • är kapabel att genomföra djup bearbeting av information.
  • plockar upp diskreta saker när de lär sig saker.
  • kan inte lära sig saker väl när den är överupphetsad.
  • är lojal, känslosam och omtänksam.
  • är bra på att göra uppgifter som kräver djup koncentration och fokus.
  • kan prestera uppgifter med precision, detalj och snabbhet.
  • är väldigt noggrann.
  • är bra på finmotoriska rörelser.
  • påverkas mer av koffein än vanliga människor.
  • kan hålla sig stilla längre än vanliga människor.
  • har en aktivare högerhjärnhalva.
  • är naturligt kreativ.
  • är fantasifull.
  • påverkas mer av intryck än vanliga människor.
  • kan förstå människokänslor djupare än vanliga människor.
  • är bättre på att hitta fel.
  • är bra på att undvika fel och misstag också.
  • presterar inte sitt bästa när den blir iakttagen.
  • arbetar bäst när situationen är lugn, tyst och avslappnad.
  • föredrar att känna och uppleva saker tyst för sig själv.
  • är en jättebra organisatör.
  • är en hårt arbetande perfektionist.
  • är omsorgsfull och barmhärtig.
  • är begåvad i andlighet.
  • är utrustad med ett otroligt konstnärligt sinne.
  • bryr sig om miljön.
  • har ett sinne för uppskattning av natur, konst och musik.
  • märker diskreta förändringar i en persons utseende, förändring av ett föremåls placering m.m.
  • ställer djupa och tankeväckande frågor.
  • stör sig lätt på ljud.
  • läser andras sinnen och humör.”

Detta är väldigt intressant tycker jag och kan förklara mkt varför man tar åt sig mer än andra och varför man lever sig in i situationer som man gör. Det stod i tidningen att även djur har HSP och det beror på att några i flocken måste vädra fara och varna alla andra.
Vet inte om jag är HSP eller inte men intressant är det iaf.

/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar