En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

måndag 30 juli 2012

tips på huskurer



här kommer lite tips på huskurer som jag inte har testat men läst om. Jag tycker att et är väldigt intressant med huskurer och hur kurerna gick från mor till dotter, från granne till granne osv. idag finns inte en öppenhet och viljan att stötta opch hjälpa sina medmänniskor. sköt ditt och låt mig va är attityden idag och det är tråkigt. Ibland önskar jag att det var mer som förr på många sätt.


mot myggbett kan man använda saften av en gul lök och stryka på bettet för att mildra klådan.
man kan också gnugga groblad mot varandra och lägg mot bettet så lindrar du irritationen som myggbettet har givit.

mot högt blodtryck kan man dricka grönt eller rött te. Såväl grönt som rött te fungerar på samma sätt som mediciner mot högt blodtryck. Doktoranden Ingrid Persson vid Hälsouniversitetet i Linköping har visat i en studie på positiva effekter mot högt blodtryck om man dricker rött eller grönt te.

en annan tipsar om Örtte som innehåller rosellhibiskus kan sänka blodtrycket enligt en studie som presenterades för American Heart Association 2008.

mot vackrare naglar kan man blanda lika delar nypressad citronsaft och olivolja (1-2 msk vardera) och massera in naglar och nagelband med blandningen. Du stärker naglarna och de får en fantastisk lyster...


jag läste om ett märkligt tips mot pormaskar: Krossa två Alvedon och rör ut i lite vatten, tills en lagom fast smet bildats. Stryk ut på drabbade ställen med en tops och låt verka i ca 20 min. Kan upprepas när så behövs.
undrar om de funkar, kanske värt att testa för å se. =)

jag har problem med sprukna läppar speciellt vinter tid och då kan man smörja in läpparna med honung innan man lägger dig och låt det verka över natten... med honung på läpparna hade jag hört innan man inte att man skulle sova med det, blir väl kladdigt på kudden då. men värt ett test.
är du stressad? bada å med rosmarin. Koka upp 2 liter vatten. Tillsätt 100g rosmarin och låt dra i 20 minuter. Sila av rosmarinen och tillsätt i badvattnet.

en påstår att man kan bleka ärr Badda med svenskdroppar finns att köpa på hälsokost,men man kan göra den själv. Kolla nätet, jag har köpt örterna i Tyskland men de finns här i Sverige med. Badda även på gamla ärr flera gånger om dagen så bleks dessa.

ingefärste ska hjälpa mot åksjuka. Skala en stor bit färsk ingefära och skär i stora bitar. Lägg ingefäran i vattnet tillsammans med ett lagerblad och koka upp. Sjud sedan ca 5 min. Sila av och drick.

några tips på huskurer som jag hittat på: http://huskurslexikon.se/


/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar