En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

tisdag 18 september 2012

Symöte: döskallerutor

idag vill jag visa upp några rutor som jag gjort senaste veckan. jag har gjort en ruta om dagen och har nu 6 st klara. Jag ska göra en döskallefilt till mig själv är tanken och ska göra 24 st rutor.
Eftersom jag inte hittade något fint mönster på döskallar så letade jag inspiration i bilder på döskallar och föröskte klura ut ett eget mönster. blev rätt bra till slut, även om det kune varit mkt bättre men mina varianter ger en lite personligt uttryck så jag gillar dom.

Jag la upp mönstret här på´bloggen igår så kolla gärna in: mönster på döskallerutan

Jag testade mig fram och testade lite olika uttryck på döskallarna och det gör att varje döskalle har sin peronlighet en är lessen, en är arg, en ser finurlig ut =) Det gör att filten kommer få en speciell känsla och om jag lyckas med den kommer jag älska den =)

Sen efter 3 rutor dök första problemet upp. Garnet! jag hade använt ett garn som jag hade hemma som var tjockt och mjukt och gav rätta känslan i filten. *LOVE* perfekt garn till mitt projekt. Men... jag hade inte så mkt garn i det sorten hemma, + att jag bestämt mig för att göra i andra färger oxå, så jag begav mig till garnaffären. Det visade sig att etta garn inte säljs så mkt av tydligen, de hasde bara tagit hem några få färger och de hade inget som liknande den kvaliten på garnet. hum.. jag var stressad och köpte ett annat garn som var lite tunnare bara för att kunna fortsätta med filten. När jag kom hem sökte jag på nätet och visade sig vara svårt å få tag på mitt garn.
Garnet heter Red Heart Super Soft! sen använde jag mig av ett lite tunnare garn från hjertegarn bom-mix. Det ger inte samma struktur och känsla i filten tyvärr. men tror att eftersom jag blandar tjockt och tunt och kommer använda ett tjockt runt om så kommer nog inte helheten bli drabbad. men så typiskt när man hittat det perfekta garnet så finns det inte och få tag på i de färger man vill ha.

här kommer lite bilder på mina rutor.




Jag gör en i färg med vit döskalle och en i vit med färgad döskalle, så kommer jag göra med alla färgerna som jag kommer att använda.
en röda döskallen gjore jag rätt mkt ändring i, tex mindre ögon så översta delen av ögat tog jag bort och sen minskade jag med 1 maska i sidorna ist för 2 maskor. sen hurdana ögon man vill ha kan man bestämma själv. mönstret är mest lik de gröna. med nån liten ändring så att näsan blir mer rakt.

om ni jämnför det vita på de gröna och på de gula så ser ni att den gula använe jag det tunnare vita garnet. blir inte samma menmen.. får göra det bästa av situationen ist för att gräma mig över detta.


kolla gärna in vad de andra sysslar med på symötet


ha en fantastiskt go kväll!!
/Trixi

10 kommentarer:

  1. JA! Åh, vad häftigt!! Jag gillar verkligen när man krockar stilarna som med husmorsvirkning och döskallar! !:) Ska bli jättkul att få se den färdiga filten!
    Ha en fin dag, Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mkt. Hoppas bara att min inspiration håller i sig nu håller på med ruta 7 av 24 så en bit kvar. Ja är alltid så otålig å vill nå målet (bli klar) :)

      Radera
  2. Wow en döskallerutsfilt låter ju hur coolt som helst!

    SvaraRadera
  3. Vad fina färger du har valt till rutorna! Gillar det där att en har vit som bottenfärg och den andra tvärtom!

    Heja på med virkningen!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Gillar det! Rolig idé. Tror slutresultatet blir toppen!

    SvaraRadera
  5. Såå fina blir hur häftigt som helst!

    SvaraRadera