En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

måndag 28 januari 2013

Uppläggning med strumpstickor

Jag håller på med ett par små söta vantar och dessa gör jag med strumpstickor.
När jag skulle lägga upp så skulle det va 8 m per sticka och jag brukar ha problem med att få till uppläggningen snyggt på så många stickor. men så kom jag på en smart idé som jag vill tipsa er om.
Man lägger upp med stickorna brevid varann 2 st ihop lägg upp 8 m, lägg till en sticka och gör 8 maskor över 2 stickor. dra ur ena stickan ur de första 8 så maskorna är på en sticka.
lägg till en sticka och lägg upp 8. dra ur andra stickan. osv tills alla maskor är klara.
bild kommer här som säkert förklarar bättre.


och här ser ni när alla är maskor är klara. då lägger du sen ihop dom som en fyrkant och börjar sticka.


jag älskar detta garn, tunt och 75 % ull strumpgarn fårn netto. det blir varmt men inte stickigt, perfekt till små vantar och strumpor. =) måste göra strumpor med och sen kanske en liten mössa i ett annat garn som passar till så det blir ett litet set. =) åhh va ja längtar efter barn nu å sörjer de två jag mist.


/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar