En blogg om målning, stickning och andra roliga saker man kan göra med sina händer...

En blogg om målning, stickning, virkning och lite allt möjligt kul....

söndag 14 oktober 2012

min stickkompis

jag har en stickkompis som brukar vilja ligga brevid mig när ja stickar el virkar. idag va inget undantag, vet inte om de är så att hon oxå blir lugn av de. sitter ja vanligt i soffan å bara tittar på tv så kommer hon inte lika ofta men när ja handarbetar så vill hon nästan alltid vara med å vara nära.
Här är lite bilder på Gizzi och min mössa som jag påbörjat idag. Garnet till min filt är slut så får avvackta med den tills ja hinner ta mig till garnaffären.


 
Ja har hittat ett mönster på en herrmössa som ja tycker är väldigt fin och sån jag vill göra. Sen i ullared hitta ja ett garn som passar perfekt till en mössa enligt min smak. Men problemet va att mönstret å garnet inte passa ihop. Mönstret ville ha ett garn för st 3,5 och anv en mindre rundsticka 2,5. Jag ville ha ett garn för st 7-8 och anv en rundsticka nr 4. ser ni problemet?
så jag fick sticka en liten bit som provlapp och sen utifrån den räkna ut hur många maskor ja behövde. i vanliga fall gör ja aldrig provlappar men denna gång kunde jag inte få ihop de i huvudet hur många maskor ja skulle lägga upp. ist för 165 m så blev de 65 avrundat till 64 så det blev jämnt.
tror det blir jättebra, då ska mössan passa förhoppningsvis. men en grej som jag kom på nu i efterhand är att på provlappen gjorde jag räta maskor bara å i mönstret ska de vara 2 räta och två aviga. det gör kanske att mössan blir mindre, hun min tanke va att man ska kunna dra ut den till rätt storlek så den sitter bra. jag räknade oxå på nå¨n cm mindre än sambons huvud för att en inte ska sitta för löst. hum i värsta fall får jag väl ta den om den blir mkt mindre, jag har ju ett litet huvud.
 
men färgen är verkligen min sambos..

 
Ja färgen klär Gizmo oxå!! =)
 
/Trixi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar